Er træning sundt?

Nogle er ind imellem skeptiske over for min meget træning. Kan det være sundt? Kan man træne for meget?

I min mailboks forleden dag modtog jeg denne artikel, der godt nok har et par år på bagen, men stadig er hamrende aktuel og i den grad giver mig endnu mere motivation til at træne ofte og meget.

Det var en af mine gode træningsmakkere, der sendte artiklen rundt og om aftenen i træningscenteret snakkede vi naturligvis om den og kunne nikke genkendende til mange af de ting, den beskriver.

Personligt kan jeg tydeligt mærke forskel på min arbejdsindsats lige efter træning. De morgener jeg når i centeret inden arbejde føler jeg, at jeg når mere i løbet af dagen. Jeg har ekstra energi og arbejder mere koncentreret.

Når jeg i perioder ikke får trænet af forskellige årsager, kan jeg mærke, at jeg bliver lad, sur og lettere irriteret end i de perioder, hvor jeg ofte kommer af sted. Jeg vil forsøge at lægge min træning ind om morgenen, de dage det kan lade sig gøre. Det betyder, at jeg skal stille vækkeuret en time tidligere, men det er jo bare en vanesag, når første det er kørt ind, så er det faktisk skønt at komme tidligt op.

Når jeg får trænet om morgenen har det også den ekstra sidegevinst, at jeg har mere fritid om eftermiddagen, som jeg kan bruge på det, jeg har lyst til. Det giver på en eller anden måde en længere dag for mig, selvom jeg bruger ligeså langt tid på træningen som ellers.